Syeikh Abu Hasan As Syadzili meski berusia lanjut dan buta namun ia bergabung bersama mujahidin di khemah pasukan.
Pada pertengahan abad ke tujuh hijriyah, di bandar Manshurah terlihat kesibukan yang amat luar biasa. Gerakan manusia tidak pernah berhenti. Penduduk Mesir kala itu sedang mempersiapkan diri untuk menghadapi musuh yang telah menguasai bandar pesisir Dimyath, yang cuba untuk menguasai seluruh negeri. Ya, penduduk Mesir sedang bersiap menghadapi sebuah pertempuran!
Bangunan-bangunan pertahanan telah ditubuhkan, peralatan-peralatan juga telah dipersiapkan sedangkan pasukan sudah bersiap dalam barisan mereka. Adapun Sultan Dhahir Baibars pemimpin Mesir waktu itu hampir tidak memejamkan matanya kerana kesibukannya.
Di sisi lain, Louis IX penguasa Perancis sedang memimpin pasukan Salib, yang bertekad untuk menghancurkan Arab dan Islam melalui perang pamungkas di Al Manshurah. Mereka bergerak sehingga tepi perbatasan kota Al Manshurah, bahkan telah menguasai sebahagian dari wilayahnya.
Waktu itu, keyakinan akan pertolongan Allah tertanam di dada para mujahidin, yang membuat mereka mampu menahan lelah untuk terus bekerja pada siang hari dan malamnya. Hal ini bukanlah perkara mudah, kerana sebahagian daripada mereka adalah warga awam sedangkan tentera jumlahnya terhad.
Namun Mesir waktu itu mempunyai para ulama besar yang mempunyai keikhlasan untuk berjihad di jalan Allah. Mereka antara lain, Syeikh Al Islam Izuddin bin Abdissalam, Majduddin Al Qausyairi, Muhyiddin bin Suraqah, Majuddin Al Akhmimi, Abu Hasan As Syadzili serta para ulama lainnya. Para ulama itu melakukan tugas yang juga tidak jauh dari mara bahaya, di mana mereka datang dari pelbagai wilayah di Mesir untuk bergabung bersama mujahidin di Al Manshurah. Syeikh sufi Abu Hasan As Syadzili, meski usianya sudah uzur dan dalam keadaan buta, ia merupakan ulama yang datang pertama kali ke Al Manshurah.
Mereka itulah para ulama sufi atau sufi ulama yang bergabung di khemah-khemah tentera untuk membimbing dan memberi motivasi kepada mereka, memberi kabar gembira dengan kemenangan atau kesyahidan. Sedang di malam harinya, para ulama berkumpul dalam satu khemah bermunajat kepada Allah dengan solat dan doa-doa mereka untuk memperoleh kemenangan.
Diriwayatkan dalam Durar Al Asrar, bahawa setelah selesai bermunajat mereka mengkaji kitab. Masa itu yang dibaca adalah kitab tasawuf Risalah Al Qusyairiyah, sedangkan para ulama itu menyimak dan berbicara satu sama lain, "Apa yang dibaca?", "Dari bab ar risalah?", "Apa mereka membaca bab futuwwah?", "Atau mereka membaca bab hurriyah? "," Atau mengikuti para pemula, membaca dari mulanya? "
Kitab yang ditulis oleh Imam Al Qushairi itu dibacakan kepada para ulama dan mereka pun menjelaskannya, sedangkan Syeikh Abu Hasan As Syadzili diam menyimak. Setelah selesai menjelaskan, para ulama itu meminta kepada Syeikh Abu Hasan untuk bercakap. Syeikh Abu Hasan pun diam sejenak, kemudian mula berkata, perkataan yang dipenuhi unsur ruhaniyah yang tidak mudah terungkapkan, sehingga Imam Izuddin bin Abdissalam berseru, "Dengarkan perkataan yang jarang berlaku ini, perkataan yang dekat dengan Allah!"
Imam Izuddin bin Abdissalam merasa takjub dengan apa yang disampaikan oleh Syeikh Abu Hasan As Syadzili kerana apa yang disampaikan tidak berasal dari kitab-kitab.
Syeikh Abu Hasan As Syadzili, yang siang dan malamnya tersibukkan dengan urusan umat Islam suatu malam tertidur dan bermimpi mengenai keadaan umat Islam di Al Manshurah. Diriwayatkan dalam kitab Durar Al Asrar, di mana Syeikh Abu Hasan menyampaikan, "Waktu itu pada malam 8 Dzulhijjah, aku sibuk dengan urusan umat Islam serta urusan jihad. Aku telah berdoa untuk urusan sultan dan umat Islam. Di akhir malam aku bermimpi melihat sebuah khemah besar di langit dengan cahaya di atasnya. Para penduduk langit berlumba-lumba menuju tempat itu sedangkan penduduk dunia sibuk dengan urusannya masing-masing ".
"Milik siapa khemah itu?" Tanya Syeikh Abu Hasan. "Itu khemah Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam", jawab mereka yang ada di situ.
Syeikh Abu Hasan pun segera menuju khemah tersebut. Di pintunya ditemui kira-kira tujuh puluh ulama, termasuk Syeikh Islam Izuddin bin Abdissalam, Syeikh Majdudin pengajar di Qus, Al Faqih Kamal bin Qadhi Sadruddin, Al Muhaddits Muhyiddin bin Suraqah, Al Hafidz Abdul Adzim Al Mundziri dan Syeikh Majduddin Al Akhmimi. Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam mempersilakan para ulama itu duduk di sebelah kiri sedangkan Syeikh Abu Hasan maju kepada beliau. Pada masa itu Syeikh Abu Hasan menangis kerana sedih sekali gus bergembira. Sedih kerana memikirkan persoalan jihad sedangkan senang kerana ia dan Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam berdekatan kerana nasab.
Masa itu Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam menyampaikan agar Syeikh Abu Hasan tidak perlu risau dengan urusan jihad dan Allah telah memberi rahmatnya kepada sultan. Dan Beliau berpesan agar Syeikh Abu Hasan memberi nasihat kepada sultan untuk tidak melakukan kezaliman. Setelah itu Syeikh Abu Hasan pun berkata, "Demi Allah, kita memperoleh kemenangan!" Dan pada masa itu pula ia terjaga dari tidurnya.
Waktu itu umat Islam memperoleh kemenangan, dan berhasil menawan raja Louis IX serta para pejabatnya dengan jumlah cukup besar.
* Dipetik dari buku Qadhiyah At Tashawuf Al Madrasah Asy Syadziliyah karya Syeikh Al Azhar Abdul Halim Mahmud.
sumber http://www.hidayatullah.com/